Več kot med

More Than Honey

Markus Imhoof / Švica, Avstrija, Nemčija / 2012 / 91 min / podnapisi, angleščina, švicarska nemščina, mandarinska kitajščina, nemščina / 14+

o filmu

Več kot med ni običajen dokumentarec o naravi, ki bi švigal od enega kotička sveta do drugega v prizadevanju, da razvozla skrivnost nenadnega in drastičnega upada svetovne čebelje populacije ter razkrije njegove uničujoče posledice za prehranjevalno verigo. Namesto tega si vzame čas in skuša problem razumeti z zornega kota protagonistov zgodbe – čebelarjev in čebel. Ta posvetitev v osupljivi svet čebel, delo švicarskega filmarja Markusa Imhoofa, ki tudi sam pripada dolgemu rodu čebelarjev, nam pokaže, da celo idilično okolje Alp ne zagotavlja imunosti pred posledicami industrializacije čebelarstva. Na kocki je vsekakor veliko več kot med.

Več kot med je pretanjen in s srcem narejen dokumentarec o globalni čebelji krizi, ki se ponaša z nekaterimi izmed najbolj osupljivih posnetkov čebel, kar jih je kdaj zabeležila filmska kamera. Glede na to, da so čebele postale podobne delavkam za tekočim trakom, bi film prav lahko označili za čebeljo različico Modernih časov.

kritike

»Če pričakujete še en povprečen dokumentarec o naravi, ste se zmotili. To je Državljan Kane med dokumentarci o čebelah.«
– Ain’t It Cool News

»Bogato dokumentiran in razkošno posnet /…/. Imhoof s pomočjo preiskujočega pogleda kamere zbere osupljive podobe marljivih žuželk pri delu.«
– Dan Fainaru, Screen Daily

»/…/ učinkovit spoj znanosti in estetskih užitkov. /…/ Imhoof opiše vzrejo matic do najmanjše podrobnosti, se poda v laboratorij in opazuje slikanje čebeljih možganov ter razkrije slabe obete čebelnjaka, ki se sooča z okužbo s pršicami. V zadnjem primeru povečevalna moč kamere prikaže infekcijo v slogu znanstvene fantastike – kot bi naleteli na zavržen prizor iz Cronenbergove Muhe (The Fly). Le da smo tokrat v strahu za muhi podobno bitje.«

– Eric Kohn, IndieWIRE

»Čudovita, informativna, pa tudi ustrezno kontemplativna študija sveta čebel in čebelje populacije v krizi. /…/ Kaj se pravzaprav dogaja v čebeljih možganih? Da bi to izvedeli, si boste morali ogledati Več kot med. A tu ne gre za kakšno dolgočasno skladiščenje podatkov. Imhoof, ki iz neposredne bližine opazuje čebele pri delu in počitku, nam informacije raje poda na vizualen način.«
 Stephanie Zacharek, Village Voice

»Več kot med ima vse značilnosti velikega dokumentarca o naravi. Pri opazovanju pojavov, ki jih s prostim očesom ni moč zaznati, uporablja najnovejšo filmsko tehnologijo, pri tem pa gledalca preplavi z občutki čudenja in spoštovanja, pomešanimi s strahom za usodo čebel in spoznanjem o akutnosti problema.«
– Thom Powers, vodja dokumentarnega programa Mednarodnega filmskega festivala v Torontu

»Več kot med je nenavadna in drzna mešanica osebnega eseja in dokumentarca o naravi.«

– Drew Hunt, Slant Magazine

»V filmu Več kot med, katerega fascinacija nad čebelami in njihovim velikanskim vplivom na globalno prehranjevalno verigo sega daleč onkraj teme ‘sindroma propada čebeljih družin’, se osupljiva fotografija hard-core dokumentarca o naravi postavi ob bok bolj umetniški senzibilnosti.«
– John DeFore, The Hollywood Reporter

nagrade

Nemška filmska nagrada 2013 za najboljši dokumentarec. Avstrijska filmska nagrada 2013 za najboljši zvok. Švicarska filmska nagrada 2013 za najboljši dokumentarec in najboljšo glasbo. Najboljši dokumentarec – Santa Barbara 2013. Bavarska filmska nagrada 2013 za najboljši dokumentarec. Nagrada romy 2013 za najboljši dokumentarec in najboljšo produkcijo. Nagrada občinstva – Solothurner Filmtage 2013. Locarno 2012. Toronto 2012. IDFA 2012. Festival dokumentarnega filma – Ljubljana 2013.

podatki o filmu

Več kot med
(More than honey)

Švica/Nemčija/Avstrija, 2012, DCP, 91 min

režija Markus Imhoof
scenarij Markus Imhoof
fotografija Jörg Jeshel
montaža Anne Fabini
glasba Peter Scherer
produkcija Pierre-Alain Meier, Markus Imhoof, Thomas Kufus, Helmut Grasser
nastopajo Fred Jaggi, John Miller, Heidrun in Liane Singer, prof. Randolf Menzel, Zhang Zhao Su, Fred Terry

o avtorju

Markus Imhoof (1941, Winterthur, Švica) je študiral literaturo, umetnost in zgodovino na Univerzi v Zürichu in delal kot asistent režiserja Leopolda Lindtberga v tamkajšnjem gledališču (Schauspielhaus Zürich). Izkušnja z begunskima otrokoma iz Avstrije in Italije, ki sta se po drugi svetovni vojni zatekla v hišo njegovih staršev, je kasneje navdihnila film Das Boot ist voll (1981). Zanj je režiser prejel srebrnega medveda na festivalu v Berlinu in nominacijo za oskarja za najboljši tujejezični film. Leta 1986 se je s filmom Die Reise potegoval za beneškega zlatega leva, leta 1991 pa s filmom Der Berg za berlinskega zlatega medveda. Dokumentarec Več kot med je pripravljal pet let.

iz prve roke

»S filmom sem želel gledalcu pojasniti resnost položaja in poudariti pritisk globalne ekonomije na te drobcene žuželke. /…/ V bitki med čebelami in neoliberalno tržno ekonomijo trgovci pritiskajo na čebelarje, ti pa se odzovejo tako, da čebele silijo k večji učinkovitosti. Čebele so postale delavke za tekočim trakom, stroj, za katerega pričakujemo, da bo začel delovati ob preprostem pritisku na gumb. V tem smislu bi lahko Več kot med skoraj primerjali z Modernimi časi (Modern Times), le da imajo vlogo pripovedovalca tu čebele.« /…/ Čebele so preživljale mojo družino več kot sto let. /…/ A zgolj družinska zgodba ni mogla biti dovolj za snemanje filma. Tema je nenadoma postala pereča, ko so čebele po vsem svetu začele umirati s skrb zbujajočo hitrostjo. /…/ Da bi jim gledalec lahko čustveno sledil, sem hotel ohraniti čim bolj pregledno število protagonistov. In da bi lahko povedal zgodbo, so morala biti nasprotja zlahka prepoznavna. Še več; vsak prizor, ki smo ga opisali z vidika človeka, smo hoteli prikazati tudi z zornega kota čebele. Čebele postopoma postajajo protagonistke filma. Zato so makro posnetki tako pomembni. Gledalca ne bi smelo biti strah, ko vidi čebele v tako bližnjih posnetkih. Z njimi se začne identificirati, podobno kot se zgodi pri popotovanju k modrim bitjem na tujem planetu v Avatarju. Le da so čebele veliko lepše …«
– Markus Imhoof, režiser in scenarist