Divjaki

Sauvages!

Claude Barras / Švica, Francija, Belgija / 2024 / 87 min / sinhronizirano / 8+

sinopsis

Na obronku bornejskega tropskega gozda deklica Kéria reši mladega orangutana Ošija na plantaži oljnih palm, kjer dela njen oče. Kmalu zatem se k njim priseli Kérijin mlajši bratranec Selaï, da bi se umaknil nevarnemu sporu med njegovim plemenom in gozdarskim podjetjem, ki hoče posekati tropski gozd, dom staroselcev. Da bi ga rešili pred uničenjem, se morajo Kéria, Selaï in Oši vrniti v globino gozda in se spoprijeti s številnimi ovirami.

zgodba

Deklica Kéria živi z očetom na obronku bornejskega tropskega gozda. Obiskuje šolo, obožuje hiphop in objavlja selfije na družbenih omrežjih. Nekega dne reši šestmesečnega orangutančka Ošija. Medtem ko Kéria pozorno skrbi za opičjega malčka, se k njim priseli njen mlajši bratranec Salaï – deček iz plemena staroselskih nomadov, ki živijo globoko v tropskem gozdu v mirnem sožitju z naravo. Toda sedaj so primorani k odločnemu uporu proti pohlepnim gozdarskim podjetjem, ki neizprosno uničujejo njihov naravni dom.
Selaï in Oši kmalu pobegneta nazaj v gozd, Kéria se odpravi po njunih sledeh. Mine dan in že se zmrači, ko se deklica zave, da se je izgubila. Tedaj pa se nenadoma prikaže Selaï. Naslednje jutro se skupaj odpravita še globje v gozd, kjer slednjič najdeta nebogljenega Ošija. Tako se začne razburljivo potovanje, na katerem se deklica uči veščin svojega nomadskega bratranca, odkriva lepoto in dragocenosti tropskega habitata, ter končno spozna svoje družinske prednike – člane plemena Penan in njihovo skrivnostno duhovno izročilo. Ko se Kéria sooči z resničnostjo grožnje, ki preti Penancem, je neomajno odločena, da bo skupaj z njimi ubranila gozd pred uničenjem.

liki

Kéria je 11-letna deklica, ki z očetom živi v majhnem mestu v jugovzhodni Aziji. Obožuje hiphop, se druži s prijateljicami in objavlja selfije na družbenih omrežjih. S prihodom opice Oši in bratranca Selaïa se njeno življenje korenito spremeni.
Staroselsko ime: Do Bilung ali Ženska panter

Selaï je Kérijin osemletni bratranec. Odraščal je v gozdu, vendar se mora preseliti v mesto, da bi ubežal sporu med njegovo družino in gozdarskim podjetjem. Ker se ne more sprijazniti, da mora v šolo hoditi v uniformi in čevljih, kmalu pobegne nazaj k družini.
Staroselsko ime: Lakei Ket ali Človek nartničar

Oši je šestmesečni orangutanček, katerega mamo ubijejo čuvaji na plantaži oljnih palm, kjer dela Kérijin oče. Čeprav se zdi, da se je na novo življenje dobro privadil, se bo Kéria znašla pred težko odločitvijo. Če želi, da bo Oši imel normalno življenje, ga bo morala izpustiti na svobodo.

Mutang, Kérijin oče, je star okoli trideset let in dela na plantaži oljnih palm. Ženo je izgubil, ko je bila Kéria še zelo majhna, zato jo je vzgajal sam. Je trdoživ in zadržan. Hčerko ima zelo rad in ji želi omogočiti dobro življenje. Čeprav je njegov uporniški duh klonil pod težkimi življenjskimi preizkušnjami, bo zaradi hčerkine trmoglavosti premagal strahove in ubranil svoje pleme.
Staroselsko ime: Lakei Temedo ali Človek medved

Along Sega je Kérijin in Selaïjev dedek, ponosen gorski nomad. Ne mara jezika meščanov, ko pa ga že govori, skrbno izbira besede in je zelo duhovit. Enolično življenje v mestu ga ne zanima, zato se bo boril za svobodno življenje v svojem gričevnatem gozdu, če bodo le ostala drevesa. Ljubi mir, vendar zna uporabljati sovražnikovo orožje, orodje sodobnega časa, da bi dosegel svoje.
Staroselsko ime: Lakei Gajah ali Človek slon

Jana je francosko-kanadska biologinja v štiridesetih letih, ki je k staroselcem prišla v mladosti, da bi proučevala najosupljivejši ekosistem na planetu – tropski deževni gozd. Pleme jo je vzelo za svojo, jo naučilo jezika in loviti divje prašiče. Je intelektualka z zastarelim in natančnim besednjakom. V napetih razmerah se sklicuje na pravo, zato se ji nasprotniki radi posmehujejo.
Staroselsko ime: Do Biolo ali Ženska, ki ima rada živali

odzivi

»Film Divjaki je čudovita animirana pustolovščina, ki združuje neverjetno vizualno lepoto z močnim sporočilom o naravi in kulturi. Zgodba nas popelje v svet, kjer se otroci in živali
skupaj pogumno borijo proti uničujočemu vplivu človeka na naravo. Z bogatimi barvami in čustveno nabito zgodbo film raziskuje teme prijateljstva, kulture in zaščite okolja. Njegova
čarobna animacija in globoko sporočilo mladim gledalcem nudita mnoge iztočnice za pogovor in prav posebno priložnost za razmišljanje o pomenu ohranjanja našega planeta.«
Lina Horvat, avtorica pedagoškega gradiva DIVJAKI

»Divjaki so ekološka pustolovščina, prežeta s kruto lepoto, bolečo, a upanja polno pripovedjo, ki nas sili, da se soočimo s strašljivimi posledicami človeškega pohlepa in uničujočim
izkoriščanjem naravnih virov. /…/ Z Divjaki švicarski režiser pripoveduje o svetu, v katerem živi, svetu, ki se spreminja z zastrašujočo hitrostjo, pogosto brez upoštevanja starodavnih
tradicij, za katere se zdi, da počasi izginjajo.«
Muriel Del Don, Cineuropa

 

podatki o filmu

DIVJAKI                                

SAUVAGES                                                                                          

Claude Barras / Švica, Francija, Belgija / 2024 / 87 min / sinhronizirano / 8+

režija Claude Barras, scenarij Claude Barras, Catherine Paillé, montaža Anne-Laure Guégan, Claude Barras, scenografija Jean-Marc Ogier, glasba Charles de Ville, Nelly Tungang, animacija Antony Elworthy, glasovi Maja Kunšič, Teja Bitenc, Gašper Malnar, Matej Recer, Damjana Černe, Vesna Pernarčič, Branko Jordan, Primož Pirnat, Iztok Luzar, Nina Rakovec, Vanja Plut

festivali, nagrade Cannes 2024, Annecy 2024, La Rochelle 2024, Locarno 2024, Fantoche 2024, Schlingel 2024, Lucas 2024 (nagrada ECFA), Reykjavik 2024, Young Horizons 2024, nagrada Evropske filmske akademije (nominacija)

režiserjeva beseda

Kako je nastal film

Moji stari starši so bili kmetje v Alpah. Živeli so na pol nomadsko pastirsko življenje, odvisno od letnih časov. /…/ Kot najstnik sem pobegnil iz zame nekoliko sramotnega kmečkega življenja na študij v Lyon, da bi postal filmski ustvarjalec. Pogosto se sprašujem, kaj naj od znanja in moralnih načel mojih staršev in starih staršev prenesem na svoje otroke. Kako naj jih učim o sodobnem svetu, ne da bi popolnoma izgubili stik z rodovi pred mano? Kako naj predam ta odnos do narave brez romantičnega idealiziranja “starih dobrih časov” in do prihodnosti, v kateri naj bi nas tehnološki nadzor divjega sveta čudežno vodil k harmonični družbi?

Namesto da bi povedal svojo zgodbo, sem se odpravil v del sveta, kjer so ta vprašanja z ekološkega vidika in vidika človekovih pravic najbolj pereča – na Borneo. Od osemdesetih let prejšnjega stoletja so pod pretvezo razvoja posekali gozdove in posadili oljne palme. Pri tem se niso ozirali na domačine. /…/

Pisanje scenarija

Zgodbo sem razvijal zelo dolgo. Leta 2018 sem preživel tri tedne v majhni skupnosti nomadov. To mi je omogočila nevladna organizacija, ki jim zagotavlja pravno pomoč v boju proti gozdarskim podjetjem. S pomočjo tolmača sem jim predstavil svoj projekt in z njimi razpravljal o njihovem boju. Videl sem namreč, kako postavljajo ovire na nezakoniti gozdni cesti. Prisluhnil sem njihovemu mnenju o gozdovih, plantažah in mestih ter željam za prihodnost njihovih otrok. Medtem sem risal skice in si zapisoval, kako je urejeno življenje v deževnem gozdu. Spoznal sem tudi ljudi, ki so me navdihnili za pisanje tega scenarija: mlado Nino, njenega dedka Pena in njuno razširjeno družino.

Ko sem se vrnil s potovanja, sem z Nancy Huston in Morganom Navarrom pripravil osnutek, nato sva se s Catherine Paillé lotila pisanja scenarija. Zapiske, ki sem jih zbiral dve leti, sva eno leto in pol potrpežljivo prelivala v pripoved, za katero sva želela, da bi bila hkrati smešna in globoka.

Stvarna pripoved

Film Divjaki je namenjen družinskemu občinstvu. Na svet gleda skozi oči glavnih junakov: dveh otrok in mladega orangutana. Nagajivost in iskrenost se prepletata s strahom, uporom in jezo, ko spoznajo, kako krivičen je svet odraslih. Ta zgodba o odraščanju je nadaljevanje mojega prejšnjega filma Bučko. Na izviren način združuje realizem resne in globoke družbene teme s preprostim in barvitim vizualnim svetom, kar daje filmu poetično obliko.«