Tahan

o filmu

Tahaan je pravljici podobno potovanje istoimenskega glavnega junaka, osemletnega dečka, katerega vsakdan se suče okrog iskanja smisla življenja v trdem okolju indijskega Kašmirja, ki ga pretresata revščina in vojaški spopadi, saj se za prevlado v kašmirski dolini že dolga leta prerekajo Indija, Pakistan in Kitajska.

Tahaan živi skupaj z dedkom, materjo in starejšo sestro; vsi upajo, da se bo nekega dne domov vrnil Tahaanov oče, ki je pred tremi leti izginil neznano kam. Ko dedek umre, družini zapusti tudi svoje dolgove, zato jim lokalni mogotec zapleni vse premoženje, kamor sodi tudi Tahaanov ljubi osliček Birbal. Tahaan se trdno odloči, da bo dobil oslička nazaj. Oslička prodajo in deček se odpravi čez visoke gore po njegovi poti. Toda na poti divja vojna in prav v teh gorah je izginil tudi njegov oče.

Navzlic vsem tegobam deček vztraja ...

Surovo vojno stanje je v ostrem narativnem in vizualnem kontrapunktu s prelepo kašmirsko pokrajino, prijaznimi domačini, ki jo poseljujejo, in dečkovim nedolžnim pogledom na svet, prežetim z ljubeznijo do svoje družine in oslička.

Globoko humanističen protivojni film, ki se obenem bere kot večna pravljica in vedno aktualna družbena kritika.

izjave kritikov

»S pomočjo narativnih idej, izposojenih pri nekaterih briljantnih iranskih filmih mojstrih, kot sta Majid Majidi in Abbas Kiarostami, je Santosh Sivan dobesedno poslikal celuloid in rezultat tega dela, Tahaan, je mojstrovina. Film je preprosto hipnotičen v svoji preprostosti, zlasti pa v svoji nedolžnosti, kar je nekaj tako zelo redkega v hindujskem filmu. Iskreče se barve Kašmirja niso še nikoli tako zažarele na filmskem platnu. Kamera Santosha Sivana se je spremenila v čopič in slikala s takšno eleganco, da je rezultat preprosto osupljiv.«
Yasser Usman, Dear Cinema (vodilni indijski filmski portal)

»Tahaan je v prvi vrsti pravljica; prečudovito posneta zgodba o vezi, ki se splete med dečkom in njegovim oslom, ter o podvigih, v katere se je deček pripravljen spustiti, da bo zadržal svojega prijatelja. /.../ Ta film spreglejte le na lastno veliko odgovornost in škodo, saj boste spregledali enega najlepših filmov leta.«
Andrea McLeod, Hindi Film Review

»Tematika mladih protagonistov v boju proti odraslemu, socialnopolitičnemu okolju, je v tem filmu obdelana prav tako dobro kot v Teroristki.«
Derek Elley, Variety

nagrade

Olympia IFF Atene (nagrada za najboljši film, nagrada UNICEF, nagrada žirije CIEF)

fotografije

podatki o filmu

TAHAN (Tahaan)
Indija, 2008, 35mm, barvni, 1:2.35, 96 minut

režija
Santosh Sivan
scenarij Santosh Sivan, Ritesh Menon, Paul Hardart, Anirudhya Mitra
fotografija Santosh Sivan
montaža Shakti Hasija
glasba Taufique Qureshi
produkcija Shripal Morakhia
igrajo Anupam Kher, Sarika, Rahul Bose, Rahul Khanna, Victor Banerjee, Purav Bhandare, Ankush Dubey, Sana Shaikh, Rasika Dugal, Dheirya Sonecha
žanr otroški-mladinski

o avtorju

Santosh Sivan velja za enega bolj uglednih, predvsem pa priljubljenih indijskih režiserjev in direktorjev fotografije, čigar slog zaznamuje predvsem izreden občutek za vizualno pripovedovanje zgodb. Do sedaj je režiral že deset celovečernih filmov in zanje prejel vrsto nacionalnih in mednarodnih filmskih nagrad. Njegov celovečerec Teroristka (Theeviravaathi: The Terrorist, 1999) je bil prikazan tudi v slovenski filmski distribuciji; ugledni ameriški filmski kritik Roger Ebert je ta film uvrstil na spisek enega svojih najljubših filmov vseh časov, glas v podporo filmu pa sta zastavila tudi znana mecena neodvisnega filma Robert Redford in John Malkovich

»Vsak režiser išče svoj enkraten način, kako s pomočjo samo sebi lastne senzibilnosti izraziti zgodbo. Sam si pri tem močno pomagam z razmišljanjem v vizualnem jeziku.

Idejo za film Tahaan sem dobil na podlagi časopisnega članka, ki se mi je vtisnil globoko v spomin. Ker nisem hotel napraviti raziskovalnega filma, se mi je blizu zazdela ideja o napol pravljični zgodbi, ki svojo resnico izpoveduje s pomočjo izmišljenih likov, postavljenih v stvarne situacije. Takšen pristop mi je omogočil, da sem se lahko dotaknil številnih realnih problemov, ki pestijo kašmirsko dolino, obenem pa sem se izognil aktualističnemu kazanju s prstom.

Že ko smo pisali scenarij, smo se odločili, da bo naš film nepristranski do strani, vpletene v konflikt. Hoteli smo splesti zgodbo, ki bo univerzalna in ki bo omogočala vleko vzporednic s katerimkoli sodobnim okoljem, ki ga pestijo sorodni konflikti.

Všeč mi je nedolžnost, kakršna preveva otroško ljubezen do domačih živali. Scela se lahko poistovetim s temi občutji in odločenostjo, ki se poraja iz njih.

Tahaanov dedek dečku pripoveduje zgodbe, ki med vrsticami učijo pozitivnih življenjskih vrednot. Po tej dragoceni izkušnji je deček pahnjen v svet, kjer se vse, kar se je naučil, zdi obrnjeno na glavo; v svet, kjer vlada nasilje, ki je obenem sredstvo in cilj.

Zahvaljujem se svoji ekipi, ki je našla tako čudovite snemalne lokacije in ki je omogočila, da smo lahko snemali na tako težavnem terenu in pogosto v neprijaznih vremenskih okoliščinah. Nenazadnje se zahvaljujem tudi osličku, ki je zdržal v naši družbi na jabolčni dieti.«
Santosh Sivan, režiser in scenarist